Att flyga mycket flygplan är något jag gör större delen av min vakna tid, men något som jag också tycker om är att ta en sväng med min moped. Mopeden som jag har är en gammal moppe från 80-talet, det var min fars när han var tonåring. Moppen har sedan dess gått i arv till mig och jag har haft kvar den, och använt den flitigt trots att jag snart är 30 år fyllda.
Vad man bör tänka på när det kommer till mopeder, som man kanske bara tänker på när det handlar om bilar, är att även mopeder behöver regelbunden service. Det kan handla om byte av däck, finjustering av styret eller lagning av bromsarna, med mera. Moped service är viktigt, om man inte regelbundet servrar sin moped kan det hända vad som helst. Inte minst kan man få körförbud om det sker en flygande inspektion.
Utöver att serva mopeden, kan man på en verkstad även ställa in den över vintern. Då kan den stå tryggt och säkert under hela vintern. Är man beredd att betala lite extra går det även att få mopeden servad under perioden som den står parkerad i verkstaden. Detta innebär att man kan få en moped som är som ny när väl vädret är bra nog att köra i.
Jag har själv valt att betala lite extra för att både ha min moped parkerad och få den servad. Att åka runt med en moped från 80-talet gör att man måste vända sig till en verkstad med lite högre ålder och längre erfarenhet. Detta då hur mopeder byggs har förändrats en del sedan 1980, yngre mekaniker har därför lite svårare att på ett enkelt sätt laga det som behöver lagas och justera det som behöver justeras. De är dock alltid lika förvånade och upprymda när de ser den gamla moppen.
Kommentarer är stängda.